رسانهها و کودکان زیر دو سال
نوزادان و خردسالان زیر دو سال نباید به گونهای مستقیم با رسانههای تصویری دیجیتال مانند تلویزیون، لپتاپ، یا تلفنهای هوشمند مواجه شوند. آنها هنوز درکی از آنچه در صفحههای نمایش می بینند، ندارند. این خردسالان فقط به محرکهای شنیداری و دیداری واکنش نشان میدهند. برای نمونه نوزادان متوجه میشوند که والدینشان روی چه چیزی تمرکز کردهاند. آنها با چشمان خود ارتباط برقرار میکنند که تأثیر مثبتی بر رابطه میان والدین و فرزندان دارد و اعتماد میان آنان را افزایش میدهد. اگر والدین بیش از اندازه به تلفنهای هوشمند، تلویزیون، و موارد مشابه توجه کنند، ممکن است این تماس چشمی مهم میان انان و فرزندشان برقرار نشود.
تا شش ماهگی، کتابهای مصور به مهمترین رسانه برای کودک تبدیل میشوند. از این سن به بعد، میتوانید برای کودک خود بیشتر کتاب بخوانید و تصاویر را توضیح دهید. کودک را به توصیف تصاویر تشویق کنید؛ حتی اگر تلاشهای ابتدایی برای گفتار درست و بیان تنها کلمات تکی باشد. او را به اشاره به اشیاء تشویق کنید. به این ترتیب میتوانید زمان زیادی را با کودک خود بگذرانید، در این روند گفتار کودک رشد میکند و در نخستین گامهای ورود به دنیای رسانهها، کودک خود را همراهی خواهید کرد.
