تاثیرات شناختی اینستاگرام بر کودکان

استفاده زیاد از اینستاگرام می‌تواند باعث کاهش تمرکز، تضعیف حافظه کاری، وابستگی به محرک‌های فوری و شکل‌گیری هویتی شکننده در کودکان شود. این تغییرات بر توانایی‌های شناختی مانند تصمیم‌گیری، حل مسئله و یادگیری بلندمدت اثر منفی می‌گذارند

بازطراحی شبکه‌های عصبی مغز: محتوای سریع و متنوع اینستاگرام مسیرهای عصبی مرتبط با پاداش فوری را تقویت کرده و شبکه‌های مربوط به پردازش عمیق را تضعیف می‌کند. این تغییرات می‌تواند تمرکز و توانایی حل مسئله را در آینده کاهش دهد.

در نتیجه چنین تاثیری کودک تمایلی به مطالعه کتاب ندارد. نمی‌تواند بر روی حل مسائل ریاضی تمرکز کند. نمی‌تواند قصه‌ها و داستان‌های بلند بخواند. نمی‌تواند در فرایند تلاش و کوشش به اندازه کافی بردباری به خرج دهد تا نتیجه درست را به دست آورد. اینها همه به مرور زمان موجب می‌شود که نوع تفکر و استدلال و قضاوت‌های شخص بسیار سطحی و ظاهری باشد. و در حل مسائل زندگی نیز به اندازه کافی تلاش نکند.

شرطی شدن به محرک‌های پرشدت: الگوریتم اینستاگرام محتوای رنگارنگ و هیجانی را بیشتر نمایش می‌دهد. در نتیجه، کودک تنها به محرک‌های قوی واکنش نشان می‌دهد و انگیزه‌اش برای فعالیت‌های کم‌تحریک اما ارزشمند (مثل مطالعه یا هنر) کاهش می‌یابد.

چنین تاثیری باعث می‌شود که کودک به گفته‌ها و نکته‌های دقیق اما مهم توجهی نکند. کودکان به مرور زمان فکر می‌کنند که هر چه زرق و برق بیشتری داشته باشد، شایسته توجه است. هم حس شنیداری و هم دیداری آنان به مروز سطحی و کم‌دقت می‌شود.  در نهایت نمی‌توانند از میان انبوهی از اطلاعات و داده‌ها، موارد درست و به دردبخور را پیدا کنند.

کاهش دامنه توجه و حافظه کاری: تماشای مکرر ویدئوهای کوتاه باعث می‌شود مغز کمتر به پردازش طولانی‌مدت عادت کند. این امر در مدرسه و تکالیف باعث حواس‌پرتی و افت کیفیت یادگیری می‌شود.

دو نوع حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت داریم. حافظه کوتاه‌مدت برای استفاده‌های زندگی جاری است. برای حل مسائل و تصمیم‌گیری در هر اموری. اما این نیازمند بهره‌گیری از منابع شناختی نیز هست. در استفاده‌های بی‌رویه از ایسنتاگرام هر دو این ظرفیت‌ها ضعیف می‌شوند. بنابراین مهارت‌های جاری زندگی کودکان با مشکل مواجه می‌شود. همچنین حافظه بلندمدت هم نیازمند اطلاعات ارزشیابی شده و سازماندهی شده است تا شخص بتواند در مواقع لازم از آن‌ها استفاده کند. در چنین شرایطی که اطلاعات و داده‌های به دست آمده چون بر مبنایی استدلالی و منطقی به دست نیامده‌اند بنابراین حافظه بلندمدت هم دچار اختلال می‌شود. و اصولا چیز ارزشمندی برای شخص نخواهد داشت.

اینها البته بخشی از تهدیدهای احتمالی استفاده بی‌رویه از ایسنتاگرام است که بیشتر متوجه کودکان و نوجوانان است. بنابراین لازم است کاربران جوان و کودک و به خصوص بزرگسالان آنها مراقبت کنند تا زمان و نوع استفاده را مدیریت کنند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *